Johannes Kastaja epäilysten keskellä

31.05.2023

Vietämme juhannusta Johannes Kastajan muistoksi. Hän oli voimakas julistaja, jolla oli merkittävä vaikutus niin kansan kuin yhteiskunnankin keskellä. Jotkut valtaapitävät eivät hänen julistuksestaan pitäneet vaan hän joutui viettämään elämänsä viimeiset ajat vankilassa.

Hän oli julistanut, että Jeesus on se tuleva Messias ja Vapahtaja, jota kansa oli kovasti odottanut. Nyt hän kuitenkin yksinäisyydessä ollessaan alkoi epäillä jo omia puheitaankin. Näin voi tapahtua kenelle tahansa olipa sitten julistaja tai muissa tehtävissä seurakuntia palveleva. Tunnetuista julistajista esimerkkinä voisin mainita vaikkapa Paavo Ruotsalaisen, joka joutui elämänsä viime metreillä kipuilemaan tällaisten samanlaisten kysymysten kanssa, mutta sai kuitenkin lopulta siirtyä levollisin mielin tästä ajasta ikuisuuteen. Siitä meille kertoo vaikkapa hänen elämästään tehty ooppera "viimeiset kiusaukset".

Emme useinkaan kykene estämään tuollaisten epäilysten tuloa mieleemme, mutta se miten niihin suhtaudumme ja toimimme sellaisissa tilanteissa, ratkaisee niiden vaikutuksen elämäämme. Tästä hyvänä esimerkkinä on Johannes Kastaja.

Epäilysten keskellä hän kutsui opetuslapset luokseen ja lähetti heidän välityksellään sanan Jeesukselle. Hän kysyi suoraa Jeesukselta, että oliko tämä se tuleva Messias vai pitääkö heidän vielä jäädä jotain toista odottamaan. Vastaus tuli hyvin nopeasti. Jeesus käski opetuslasten kertoa Johannekselle, että mitä kuulevat ja näkevät; sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat ja köyhille julistetaan ilosanomaa (Mt 11:4,5). Näin he saivat nähdä, että se mitä Jeesus puhui myös tapahtui. Lisäksi nuo teot olivat juuri niitä, joita raamattu oli ennustanutkin tapahtuvaksi Jeesuksen kautta silloin, kun hän tulee tänne maan päälle. Se vielä vahvisti lopullisesti Johannekselle sen, että Jeesus oli se, joka hän sanoi olevansa. Näin Johannes pääsi epäilyksistään ja saattoi levollisin mielin, tehtävänsä suorittaneena, siirtyä tästä ajasta ikuisuuteen.

Mikäli hengellisessä elämässämme epäilykset pääsevät yllättämään, niitä ei siis kannata jäädä "märehtimään" vaan tarttua toimeen niin kuin Johannes teki. Kertoa nuo huolensa Jeesukselle niin hän sanansa kautta, tavalla tai toisella, tulee vahvistamaan uskoamme ja poistaa nuo epäilykset mielestämme.

Tähän loppuun siis voimmekin todeta, että kaikki se mitä Johannes puhui Jeesuksesta on totta ja voimme ottaa sen iloiten vastaan, kuten vaikkapa tämä sanan:"Katso Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" (Joh. 1.29). Siis meidänkin!



Erkki Lehtonen

Pastori, Juvan helluntaiseurakunta