Helluntaiseurakuntien Juhannuskonferenssi jo 30 vuotta Keuruulla

30.05.2023

Kävijämäärällisesti mitattuna hengellisten kesäjuhlien kärkijoukkoon kuuluva Juhannuskonferenssi järjestetään jälleen Keuruulla Iso Kirja -opiston alueella. Kaikille avoin helluntaiseurakuntien kesäjuhla täyttää tänä vuonna 30 vuotta Ison Kirjan maaperällä. Konferenssi on koonnut parhaimmillaan noin 30 000 kävijää. Vuoden 2023 juhlateemaksi on valittu Psalmin 91 teksti "Korkeimman suojassa".

Helluntailaisuuteen kuuluu Pyhän Hengen toiminnan korostaminen ja lähetystyö. Maailmanlaajuisesti helluntaikarismaattiseen liikkeeseen lasketaan kuuluvan yli 600 miljoonaa ihmistä, mikä tekee siitä roomalaiskatolisen kirkon jälkeen toiseksi suurimman kristillisen liikkeen.

Lähetystyö näkyy Juhannuskonferenssin ohjelmassa monipuolisesti sekä suuren Missioteltan esittelyosastoilla että helluntaiseurakuntien lähetysjärjestöjen – Avainmedia ja Fida International – tuottamissa lähetystilaisuuksissa. Vierailevana puhujana kuullaan muiden muassa Saksassa asuvaa sudanilaistaustaista radikaalimuslimista kristityksi kääntynyttä teologian tohtoria Yassir Ericiä. Lapsiperheiden suosittu Jippii-kuoro ja orkesteri astuu myös päälavalle ja esittää lähetysmusikaalin "Maailman ympäri". Lasten iloksi on jälleen myös puuhateltta-alue erilaisine aktiviteettipisteineen.

Monipuolinen musiikki on myös helluntailiikkeelle tunnusomainen piirre. Konferenssissa esiintyy eri ylistysryhmiä, bändejä, kuoroja ja solisteja – yhteislaulua unohtamatta. Missioilloissa kuullaan muun muassa romanikuoroa sekä legendaarista Gospel Power -yhtyettä. Nuortentapahtumissa nähdään esimerkiksi jenkkiryhmä Bayside Worship sekä rap-artisti Immanuel. Keuruun kirkossa juhannusiltana järjestettävässä kirkkokonsertissa esiintyy puolestaan 50-vuotisjuhlaansa viettävä yhteiskristillinen Braxen-kuoro. Juhannuskonferenssi päättyy sunnuntaina Lasse Heikkilän säveltämään ja käsikirjoittamaan sekä Tampereen helluntaiseurakunnan yli 50-henkisen ryhmän esittämään Simon Kyreneläinen -musikaalikonserttiin sekä ehtoollisjuhlaan.

Lähetystyöstään huolimatta helluntailaiset ovat kotimaataan rakastavia kansalaisia. Konferenssin yksi kohokohta on juhannusaattona, kun tapahtumakentän salkoihin nostetaan Suomen liput liehumaan. Rukous- ja lipunnostojuhlassa puhuu kansanedustaja Sari Essayah.

Juhannuskonferenssi järjestetään pitkälti talkoovoimin. Tapahtuman noin 50 työpisteeseen odotetaan noin 1500 vapaaehtoista. Noin 60 hehtaarin kokoisella konferenssialueella on hyvät leiriytymismahdollisuudet sekä monipuoliset ruokapalvelut. Konferenssia voi seurata myös Radio Gospelin ja UskoTV:n kanavilla.

Lisätiedot: www.juhannuskonferenssi.fi.

Marko Halttunen, konferenssi-isäntä